Άρθρο του Βαγγέλη Χωραφά
Στις 15 Ιουλίου πραγματοποιήθηκε συνέντευξη Τύπου από τον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλη Χρυσοχοΐδη και τον Υφυπουργό Πολιτικής Προστασίας και Διαχείρισης Κρίσεων, Νίκο Χαρδαλιά, με θέμα την αντιπυρική περίοδο 2021.
Στην συνέντευξη αυτή αναπτύχθηκε όλος ο κυβερνητικός σχεδιασμός. Τον περιέγραψε με απλά λόγια ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης. «Το ερώτημα λοιπόν είναι, σε μια εύφλεκτη χώρα, όπως είναι η Ελλάδα, πόσες κρίσεις μπορεί κανείς να διαχειρίζεται ταυτόχρονα; Σε περιόδους έκτακτης ανάγκης, όταν έχουμε μεγάλη κρίση, όταν έχουμε πολύ υψηλό βαθμό επικινδυνότητας, πόσες κρίσεις μπορεί να διαχειρίζεται αποτελεσματικά ο μηχανισμός; Και σε αυτό απάντησε φέτος η κυβέρνηση. Σε περίπτωση που έχουμε παραπάνω από μία κρίση, να μπορούμε να απαντήσουμε».
Ο κυβερνητικός σχεδιασμός ήταν για 2+ κρίσεις. Εννοείται ότι απέτυχε.
ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΥΑΔΕΣ
Σύμφωνα με τον Νίκο Χαρδαλιά «Θέτουμε σε εφαρμογή την Επιχείρηση Δρυάδες η οποία αφορά σε έργα που έχουν ως στόχο την αντιπυρική θωράκιση περιοχών με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά επικινδυνότητας για εκδήλωση πυρκαγιάς. Ένα πρόγραμμα που ευελπιστούμε ότι θα αποτελέσει προπομπό μιας οργανωμένης προσπάθειας σε ολόκληρη τη χώρα.
Η επιχείρηση αφορά σε εργασίες καθαρισμών, απομάκρυνσης καύσιμης ύλης, καθώς και διάνοιξης και συντήρησης δρόμων πρόσβασης για τα οχήματα πυρόσβεσης και αρχικά εντάχθηκαν σε αυτή οι ακόλουθες 18 περιοχές: Κάτω Ποσειδωνία και Διόνυσος Κερατέας του Δήμου Λαυρεωτικής, Αυλάκι και Χαμολιά του Δήμου Μαρκοπούλου, Αγία Κυριακή – Αγία Τριάδα του Δήμου Σπάτων/Αρτέμιδας και του Δήμου Ραφήνας/Πικερμίου, όπως και Διώνη, Καλλιτεχνούπολη του Δήμου Ραφήνας/Πικερμίου, Άγιος Ανδρέας και Σχοινιάς – Δικαστικά του Δήμου Μαραθώνα, Δροσιά – Διόνυσος – Εκάλη του Δήμου Διονύσου και Δήμου Κηφισιάς, Πανόραμα Αγίων Αποστόλων, Βλαστός Καλάμου, Ιπποκράτειος Πολιτεία του Δήμου Ωρωπού, Θρακομακεδόνες του Δήμου Αχαρνών, Αγία Σωτηρία, Οικισμός ΤΙΤΑΝ, Πόρτο Γερμενό και Άγιος Νεκτάριος Βιλίων του Δήμου Μάνδρας/Ειδυλλίας, καθώς και Περιστέρια του Δήμου Σαλαμίνας.
Στις παραπάνω παρεμβάσεις, έρχονται να προστεθούν τρεις νέες εντός Αττικής: στο Τατόι, τον Υμηττό και την Ιπποκράτειο Πολιτεία, και ισάριθμες στην υπόλοιπη επικράτεια, και πιο συγκεκριμένα στο Σέιχ Σου, στην Αρχαία Ολυμπία και σε -συνεργασία με την Περιφέρεια- στη Χαλκιδική».
Αποτέλεσμα. Θρακομακεδόνες, Βαρυμπόμπη, Τατόι, Ιπποκράτειος Πολιτεία κλπ, το σχέδιο δεν είχε αποτελέσματα.
ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΑ ΚΛΙΜΑΚΙΑ
Έλεγε ο Νίκος Χαρδαλιάς «Η παρουσία των επίγειων δυνάμεων ενισχύεται και η απόκριση γίνεται αμεσότερη -καθώς μειώνεται ο χρόνος επέμβασης των πρώτων οχημάτων της Πυροσβεστικής κατά την εκδήλωση πυρκαγιάς- με τα 80 Πυροσβεστικά Κλιμάκια εποχικής λειτουργίας τα οποία δημιουργούνται σε περιοχές αυξημένης επικινδυνότητας. Πέρσι λειτούργησαν τα 70 από αυτά, ενώ φέτος προβλέπεται πλήρης λειτουργία του συνόλου τους.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τα εποχικά κλιμάκια έρχονται να θωρακίσουν περιοχές που το έχουν ανάγκη. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι η Χαλκιδική έχει 6 εποχικά κλιμάκια, η Εύβοια 8, η Πελοπόννησος 2».
Αποτέλεσμα. Δεν λειτούργησε στην Εύβοια και στην Πελοπόννησο.
ΣΧΕΔΙΟ ΙΟΛΑΟΣ
Το σχέδιο Ιόλαος (Γενικό Σχέδιο Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών Εξαιτίας Δασικών Πυρκαγιών) αποτελεί μέρος του σχεδίου Ξενοκράτης (Γενικό Σχέδιο Πολιτικής Προστασίας). Διατυπώθηκε για πρώτη φορά το 2010 και συμπληρώθηκε το 2011, το 2013, και το 2019. Αγορά τις αρμοδιότητες των εμπλεκόμενων φορέων στις πυρκαγιές.
Έλεγε ο Νίκος Χαρδαλιάς «Ήδη έχει γίνει το πρώτο βήμα, καθώς το Σχέδιο Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών εξαιτίας Δασικών Πυρκαγιών «Ιόλαος» αποτυπώνει ξεκάθαρα σε ποιον ανήκει αυτή τη στιγμή η αρμοδιότητα. Το ερώτημα που τίθεται τώρα είναι το ποιος μπορεί να κάνει τι -αν δηλαδή κάποιος έχει τη δυνατότητα να φέρει εις πέρας την αρμοδιότητα που έχει».
Αποδείχθηκε εκ των πραγμάτων, ότι κάποιοι φορείς δεν είχαν την δυνατότητα να φέρουν εις πέρας τις αρμοδιότητες τους. Πριν και κατά την διάρκεια της πυρκαγιάς.
Όλα τα προηγούμενα και πολλά άλλα, δείχνουν ότι ο κυβερνητικός σχεδιασμός απέτυχε.
Υπάρχει πολιτική ευθύνη; Το παραδέχτηκε και ο πρωθυπουργός, δεν χρειάζεται συζήτηση.
Όμως, ο κυβερνητικός σχεδιασμός δεν γίνεται μόνο σε πολιτικό επίπεδο. Περιλαμβάνει και την συμβολή του κρατικού μηχανισμού, στην συγκεκριμένη περίπτωση της Πυροσβεστικής.
Έχει ευθύνη η Πυροσβεστική; Τα κατώτερα κλιμάκια των μόνιμων και εποχικών πυροσβεστών, καθώς και των εθελοντών δεν έχουν ευθύνες, το αντίθετο. Καταβάλουν τεράστιες προσπάθειες για να επιτύχουν στην αποστολή τους.
Υπάρχει και η ηγεσία της Πυροσβεστικής. Η ευθύνη της είναι ίση-κάποιοι λένε και μεγαλύτερη- με την ευθύνη των πολιτικών.
Το ότι υπάρχει θέμα με τον σχεδιασμό της νέας αντιπυρικής περιόδου 2022 είναι κάτι δεδομένο. Θα τον πραγματοποιήσει η ίδια ηγεσία στα κρίσιμα υπουργεία; Θα παραμείνει ανέγγιχτη η ηγεσία της Πυροσβεστικής; Θα παραμείνουν ίδιες οι βασικές κατευθύνσεις της στρατηγικής για τις πυρκαγιές στην Ελλάδα;
Πολιτικές αποφάσεις χρειάζονται.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
-
-
ΕΘΝΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΜΠΑΣΚΕΤ
/ 19 ώρες πρινΗ Εθνική μας ομάδα επικράτησε 77-67 της Μ. Βρετανίας
Με πλουραλισμό στην επίθεση και τον αρχηγό σε τρομερή ημέρα
-
ΕΘΝΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΜΠΑΣΚΕΤ
/ 1 ημέρα πρινΓια την πρόκριση η γαλανόλευκη υποδέχεται τη Μ. Βρετανία
Για τα προκριματικά του Ευρωμπάσκετ 2025
-
NBA
/ 1 ημέρα πρινΝίκη των Μπακς επί των Χόρνετς (125-119)
Ο Γιάννης έκανε double-double με 32 πόντους και 11 ριμπάουντ